Thursday, January 10, 2008

senja yang ditangis

pejamkan matamu
berzikir yang tenang
songgengkan senyuman
sebelum dia pergi

ucapkan salammu
pada sinar mentari
mereka yang setia
menjagamu selalu

semoga tenang dia pergi
dihiasi sebuah seloka
hiraukan kacau yang menganggu
akanku koreksi bersamamu

berlabuh tirai suria.haiwan berlari merangkak pulang.azan maghrib berkumandang memanggil sekalian manusia.salam tahun baru dan maal hijrah diucapkan kepada pembaca budiman.mari bersama memanjat kesyukuran. aku bersaksi tiada tuhan melainkan Allah dan nabi Muhammad itu pesuruh Allah

lupakan fenomena semalam.usah disingkap memori lalu.mari melangkah ke dunia yang lebih indah.

acapkali kita disoal berkaitan azam baru pada tahun baru.kita perlukan sesuatu untuk di sasar.jadi, apa azam anda? apa azam anda? apa azam anda?
bila guru bertanya kepada saya. separa automatika saya berdiri dan menjawab "belajar".entah kenapa. barangkali kurang tumpuan tahun lepas.buku2 pun sudah kusam.kitab dipenuhi habuk.haiya! jangan meniru aksi sedemikian dirumah anda.. selepas ini belajarlah betul2. belajar boleh jadi syahid juga.diiringi niat menuju mardhotillah. jangan tersilap pula. saya agak takut.riak muka bertukar tampak pucat. hadith yang saya kurang pasti matan dan riwayatnya,

"barang siapa menuntut ilmu untuk berdebat dengan para ulama',untuk memperbodohkan orang yang sememangnya bodoh,untuk mendapat perhatian dan nama di mata manusia.haram syurga Allah untuknya"

No comments: