Sunday, January 20, 2008

gemilang generasi silam, bilakan bertandang?

terjatuh tergolek kemudian izrail menjemput. mati dalam kekufuran. kematian dari tingkat 3 bangunan sekolah yang memanggil sebak di hati keramaian. ada juga yang trauma. hentakan dengan momentum yang kuat membuat fizikalnya kerap menggelupur. 3 hari selepas peristiwa sarat pengajaran itu, sebulat suara memutuskan untuk 'mematikannya'. sebab otaknya sudah mati, namun fizikal masih bernyawa. tapi apakan daya tak mampu 'hidup' lagi. -lihat surat khabar STAR jumaat-18 januari. bertempat di sekolah lama saya, seorang pelajar india yang cuba mengambil jalan pintas untuk ke bangunan seberang telah terjatuh dari tingkat 3.

dalam perjalan menyusur ke masjid untuk laksana solat jumaat, terhimpun sekolompok mereka yang berkulit gelap sedang hiba menyambut kepulangan seseorang(india berkenaan) ke alam lain.

kemudian ayah saya berkata


"cuba tengok, sampai orang mati pun ada muzik."

kami terdiam. hanya menunggu penjelasan seterusnya.

"india, christian, cina, semuanya bermuzik dalam urusan agama. sikh je takde. kenapa sikh takde?"

kami diam lagi. hanya memandang keluar tingkap kereta.

"sikh sebenarnya dari agama Islam. cuma telah diseleweng sikit. erm.. seleweng banyak. kalau dah bermuzik tu hati2 la. takut di seleweng. cuba buka youtube dan taip sufism. diorang berzikir.. tapi ada muzik. masya Allah."


melencong jauhnya agama wad'i diikuti pula dengan agama2 yang sesat-sesat. ditambah pula dengan mereka yang berfahaman falsafah, ateis. dunia dihuni mereka yang sia2. dalam berbillion manusia, hanya beberapa peratus mendapat tempat dalam agama Tuhan. dan dalam beberapa peratus itu, hanya beberapa peratus yang berfikir dan mempunyai sebenar-benar iman.
hai nabi Allah, jika kau melihat zaman ini..
hai pesuruh Allah, jika kau berada di zaman ini..

ada yang sedang tertawa, ada yang menangis, ada yang sedih dan macam-macam. kita dalam zaman jahiliyyah. manusia sudah tidak kenal Tuhan. yang berbuat baik lebih kecil bilangannya berbanding yang mungkar. tidak mustahil azab pedih Tuhan bakal melanda penduduk planet bumi. bilakah zaman kegemilangan akan kembali.. zaman hebat Islam.

adakah kau lupa? kita pernah berjaya,


No comments: